Evästeet Nordic Sugarin sivustoissa
Nordic Sugarin sivustoissa käytetään evästeitä, joilla kerätään tilastotietoja sivustojen käytön optimoimiseksi. Jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja evästeiden käytöstä ja ohjeet niiden poistamiseksi käytöstä.
Hyväksy evästeet
  
Olet tässä:

Sokerista ja terveydestä

Terveys on kiinnostava aihe. Lähes päivittäin saamme terveyteen liittyviä uutisia uusista tutkimuksista, luemme asiantuntijoiden haastatteluja tai ihmisten omakohtaisia kertomuksia terveyttä edistävistä elämäntapamuutoksista.

Kuinka paljon terveellisessä ruokavaliossa voi olla sokeria? Sokerin määrään ruokavaliossa vaikuttaa yksilön energiantarve ja kulutus. Keskimäärin esikoululaisen ruokavaliossa voi olla sokeria päivässä noin 30-40 g, koululaisilla 45-60 g ja aikuisilla 50-70 g. Naisten energiantarve on usein pienempi kuin miehillä, siksi sokerin määränkin tulisi olla pienempi.

  • Lihottaako sokeri?
    Lihottaako sokeri?
    Paino lisääntyy, jos energian saanti on suurempi kuin kulutus. Siksi tärkeintä painonhallinnassa on energiatasapainon ylläpitäminen.
  • Syömmekö enemmän sokeria kuin ennen?
    Syömmekö enemmän sokeria kuin ennen?
    Sokerikeskustelusta voi saada sen käsityksen, että syömme nykyään enemmän sokeria kuin ennen. Elintarvikkeiden kulutustilastojen tai ruoankäyttötutkimusten perusteella tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
  • Onko sokeri epäterveellistä?
    Onko sokeri epäterveellistä?
    On tärkeää tarkastella ruokatottumuksia ja elämäntapaa kokonaisuutena kiinnittämättä liikaa huomiota vain yhteen ainesosaan tai elintarvikkeeseen.
  • Onko sokerissa "tyhjiä kaloreita"?
    Onko sokerissa "tyhjiä kaloreita"?
    ”Tyhjät kalorit” –termiä käytetään kuvailemaan elintarviketta, joka sisältää energiaa mutta ei vitamiineja tai kivennäisaineita. Siihen, onko sokerissa ”tyhjiä kaloreita” vaikuttaa sokeria sisältävän elintarvikkeen, viime kädessä ruokavalion, ravintoainetiheys. Sokeria sisältävää ruokavaliota tulee arvioida kokonaisuutena.
  • Does “reduced sugars” mean fewer calories?
    Does “reduced sugars” mean fewer calories?
    “Reduced sugars” or similar claims in food do not necessarily mean fewer calories. It is important to read nutrition declarations on food and drinks, which compare the total energy content per 100 grams or ml.
  • Lisääkö sokeri hampaiden reikiintymistä?
    Lisääkö sokeri hampaiden reikiintymistä?
    Sokeria ja tärkkelystä sisältävien ruokien nauttiminen usein lisää hampaiden reikiintymisen riskiä erityisesti, jos hampaiden pesusta ei huolehdita.
  • Aiheuttaako sokeri diabetestä?
    Aiheuttaako sokeri diabetestä?
    Tyypin 2 eli aikuistyypin diabetes on elämäntapasairaus, jonka suurimmat riskitekijät ovat ylipaino, vähäinen liikunta, perintötekijät ja ikä.
  • Lisääkö sokerin syöminen veren sokeripitoisuuden heittelyä?
    Lisääkö sokerin syöminen veren sokeripitoisuuden heittelyä?
    Verensokerin vaihtelua aterian jälkeen on luonnollista. Terve elimistö säätelee itse verensokerin tasoa aterioiden välillä.
  • Aiheuttaako sokeri lasten ylivilkkautta?
    Aiheuttaako sokeri lasten ylivilkkautta?
    Lasten sokerin saannin ja käytös- tai keskittymishäiriöiden välillä ei ole havaittu tieteellistä näyttöä.
  • Voiko sokerista tulla riippuvaiseksi?
    Voiko sokerista tulla riippuvaiseksi?
    Ruokatottumukset ja ravintoaineet (lukuunottamatta kofeiinia) eivät aiheuta samanalaista riippuvuutta kuin huumeet.
  • Onko ruskea sokeri terveellisempää kuin valkoinen sokeri?
    Onko ruskea sokeri terveellisempää kuin valkoinen sokeri?
    Tummat sokerituotteet erotetaan sokeriruo’osta, ja ne sisältävät suhteellisen runsaasti joitakin mineraaleja. Tummien sokereiden mineraalipitoisuuden merkitystä on kuitenkin arvioitava koko ruokavalion kannalta. Pienet käyttömäärät vähentävät niiden arvoa mineraalilähteenä päivittäisessä ruokavaliossa, joten päivittäisen ravitsemuksen kannalta tummat sokerit eivät ole valkoista sokeria terveellisempää.

A SUSTAINABLE BUSINESS